Dini barış ve sevgiydi

Gülcan Dereli/Yeni Yaşam

Güney Afrika’nın vicdanı Başpiskopos Desmond Tutu’nun kişisel asistanı Matthew Esau ile Tutu’nun yaşam felsefesini konuştuk: Kürtler tereddütsüz bir şekilde kalbine yakın bir halk oldu. Tutu, Kürtlerin durumunu Apartheid rejimi altındaki Güney Afrika halkıyla karşılaştırdı ve Abdullah Öcalan’ın İmralı adasından özgürlüğünün özlemini çekti

Nobel Barış Ödülü sahibi Başpiskopos Desmond Mpilo Tutu, geçtiğimiz günlerde hayata veda etti. Güney Afrika’nın vicdanı olarak tanımlanıyordu. Nelson Mandela’nın dostu, Güney Afrika’daki Apartheid rejiminin yıkılması ve yeni bir yaşamın inşa edilmesinde kritik rol oynadı. Güney Afrika Hakikat ve Uzlaşma Komisyonu Başkanı göreviyle ırkçı yaraların adalet ve sevgiyle onarılmasına öncülük etti. Fakat Tutu, sadece bu bilinen yönleriyle değil Afrika’nın kadim yaşam felsefesini, Unbuntuyu bir yaşam ilkesi olarak benimsemesiyle şaşırtıcı bir derinliğe sahipti. Desmond Tutu’nun ilk kişisel asistanı ve Kürt İnsan Hakları Eylemi Başkan Yardımcısı Rahip Matthew Esau ile Tutu’nun yaşam felsefesini, Kürt halkıyla kurduğu gönül bağını, PKK Lideri Abdullah Öcalan için yaşamının son gününe kadar sürdürdüğü özgürlük kampanyasını konuştuk. Tutu’nun cennetten kalbine buyrun.

*Sayın Desmond Tutu, ilk siyahi Başpiskopos. Biraz bahseder misiniz, nasıl biriydi ve kimdi Desmond Mpilo Tutu?
Desmond Tutu, Geri Çekilme, Eucharist, sabah ve akşam namazının günlük manevi egzersizlerini takip eden, sabah 6.00’da, öğlen 12.00’de, akşam 18.00’de Angelus’u söyleyen bir dua adamıydı. 14 yaşından itibaren CR Babaları olarak bilinen Diriliş Topluluğu tarafından öğretildiği gibi 21.00’de Compline (Batı Hıristiyan Kilisesi’nin ilahiyatının bir parçasını oluşturan, geceye çekilmeden önce geleneksel olarak söylenen akşam duası) ile günü bitirirdi.
O, din, inanç ya da inançsızlık, milliyet ya da cinsiyet gözetmeksizin herkesin, bir halk insanıydı. En çok insanları severdi!
Desmond Mpilo Tutu, 7 Ekim 1931’de Güney Afrika’nın Klerksdorp kentinde doğdu. Babası öğretmen, annesi ise ev işçisiydi. Desmond Tutu, ilk eğitimini Apartheid kurallarına göre Kilise tarafından yürütülen Misyoner Okul Sistemi’nde aldı. Babası, Batı Transvaal Güney Afrika’nın gettolarındaki ilk öğretmeniydi.
14 yaşında Tutu, Western Native Lisesi’ne girdi, SophiaTown’daki Diriliş Topluluğu (CR) babaları tarafından işletilen erkek yurduna gitti.
Tüberküloza yakalandı ve yaklaşık iki yıl boyunca okula gidemedi. Hastanede kaldığı süre boyunca, Desmond Tutu çizgi romanları okuması için getiren Trevor Huddleston tarafından her gün ziyaret edildi. Ernest Urban Trevor Huddleston, (15 Haziran 1913-20 Nisan 1998) bir İngiliz Anglikan piskoposuydu. Hint Okyanusu Eyaleti Kilisesi’nin ikinci Başpiskoposu olmadan önce Londra’daki Stepney Piskoposuydu. En çok apartheid karşıtı aktivizmi ve Rahatınız İçin Naught adlı kitabıyla tanınıyordu. İkisi arasında gelişen dostluk Trevor Huddleston’ın ölümüne kadar sürdü. Bu aynı zamanda onun Hıristiyan inancı üzerinde de büyük bir etki yaptı. Tutu, bundan sonra disiplinli bir manevi yaşam geliştirdi ve bu yaşam sonraki 76 yıl boyunca tüm yaşamını etkiledi.
Desmond Tutu, Güney Afrika’daki Kilise tarihinde bir dizi liderlik pozisyonunu dolduran ilk siyah Afrikalıydı. Tutu için 1962’de Londra İngiltere’deki King’s College’de eğitim görme fırsatı oluştu. 1967’de eğitimini tamamladıktan sonra iki Londra derecesi, İlahiyat Lisans Derecesi ile Güney Afrika’ya döndü. Dönüşünde Güney Afrika’da bir Doğu Cape kasabası olan Alice’deki Federal Ruhban Okulu’nda (FEDSEM) öğretmen oldu. 1970 yılında Tutu, Lesoto’da ROMA olarak bilinen Botsvana, Lesotho ve Svaziland Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olmak için davet edildi ve daveti kabul etti. 1972’de Dünya Kiliseler Konseyi’nin İlahiyat Eğitim Fonu Sekreterliği görevini üstlenmek üzere Londra’ya döndü. Tutu, Afrika kıtasında kalıcı hale gelen ilişkileri buradan geliştirdi.
Desmond Tutu, 1975’te Johannesburg’daki Saint Mary Katedrali’nin ilk Siyah Anglikan Dekanı oldu. Katedral Dekanı olarak, Katedral cemaatinin ırkçı olmamasını sağlamak için net bir stratejisi vardı. Dekan Desmond Tutu, siyah cemaatlere Katedral liderliğinde eşit fırsatlar verilmesini sağlayan lider oldu.
Tutu, Anglikan Kilisesi hiyerarşisinin bir parçası olduğu için hızla yükseldi. O, WCC’ye bağlı Güney Afrika Kiliseler Konseyi’nin Genel Sekreteri olarak atanan Lesoto Piskoposu seçildi. Genel olarak Sekreter, yedi yıl boyunca Tutu, Güney Afrika’daki tüm egemenliklerin Kilisesi’ni Apartheid’i, ırksal ayrımcılığı uygulamamayı yönlendirdi. 1 Ocak 1978’de SACC Genel Sekreteri olarak atanmasının duyurusu üzerine, Tutu gibi, SACC’de güçlü ekümenik liderliğe duyulan ihtiyacı fark eden Anglikan kilisesinin Piskoposlar meclisinden nihayet elde ettiği desteğe rağmen keskin tartışmalara yol açtı.
Desmond Tutu, Kasım 1984’te Nobel Barış Ödülü’ne layık görüldü. Nobel Komitesi şöyle bir not düşmüştü, “Irk ayrımcılığına karşı dünya çapında mücadeleye öncü katkısı ve Güney Afrika’daki beyazlar ve siyahlar arasında eşit ve barışçıl bir arada yaşama talebini ifade etmedeki sarsılmaz cesareti için.”
Güney Afrika’daki Anglikan Kilisesi, Anglikan Kilisesi’nin önderliğinde Tutu’nun geleceğini öngörerek onu 1984’te Johannesburg Piskoposluğu’na yükseltti.

1986’dan 1996’ya kadar Cape Town Başpiskoposu ve Güney Afrika’daki Anglikan Kilisesi’nin Metropoliti oldu.
Muhalefet ve eleştiri, Desmond Tutu’yu hayatı boyunca takip etti, en azından Apartheid günlerinde ve 1995’ten sonraki yeni dağıtımda yeni bir rol üstlenene dek. Bu konuda yorum yapan Cape Town eski Dekanı Edward L. King, “Güney Afrika’daki az sayıda insan, yeni seçilen Başpiskoposumuzdan daha fazla tartışma ve fikir çatışmasına neden oluyor” diye serzenişte bulunmuştu.
Hiç kimse, en azından Piskopos Tutu, Apartheid’in kötülüğü hakkında vaaz konuşmalarında ve yazılı olarak yaptığı birçok açıklamayı reddedemez. Gerçekten de hükümetin hiçbir üyesi bunu istemez, birçok kişinin görüşüne göre, Piskopos Tutu tüm zamanını siyasi açıklamalar denilen şeyler yaparak geçirirken, gerçek şu ki, özellikle mevcut piskoposluk bölgesinde, Tanrı’nın şefkatli bir Babası olduğu kanıtlanmıştır. Birçok kişi için manevi bir danışman ve İnziva, Efkaristiya ve Günlük Dua’nın ruhsal egzersizlerinin temel ve merkezi olduğu bir dua adamıydı o. Fakirlerin ve mazlumların sesini sıcak ve şefkatli bir yürekten duyardı hep. İnanın bana, o gerçekten beyazları seviyordu.
Dünya ulusunun Başpiskopos, Piskopos, Genel Sekreter, Rahip, Öğretim Görevlisi, Öğretmen ve Diyakoz olarak yaşamı boyunca yaşadığı Desmond Tutu, Güney Afrika Hakikat ve Uzlaşma Komisyonu Başkanı olduğunda dünya ve Güney Afrika hep o nazik ve barışçıl insanı gördü. Aslında onun dini barış ve sevgiydi.
Desmond Tutu gerçekten Tanrı’nın mütevazı bir insanıydı. Sonsuza kadar onun adı her zaman yaşayacak. Onun ardında bıraktığı isim hiç kimseye olmayacak.

*Afrika için ne ifade ediyordu? Afrika’nın vicdanı olarak niteleniyordu. Bunun altında yatan yaşam felsefesi ne idi?
Kürtler de dahil olmak üzere dünyanın doğası gereği bir insan topluluğu olduğuna dair tutarlı görüşe ve inanca sahipti.
Bu dünya görüşü, Unbuntu olarak bilinen Afrika felsefesine dayanmaktadır. Tutu, “Xhosa’da (Güney Afrika’daki Afrika kabilelerinden birinin dili) ‘Umntu ngumntu ngabantu’ deriz” diye yazdı. Bu ifadenin İngilizce’ye (veya bu konuda başka bir dile) çevrilmesi çok zordur. En basit şekli, ‘Bir kişi başka kişiler aracılığıyla bir kişidir’ demek.
İnsanoğlu, insan olarak gelişmek için birbirine ihtiyaç duyar. Hiçbir insan, başka bir insan olmadan yaşamın tüm aşamalarında olgun varlıklara dönüşemez. Afrika sömürgeleştirilmeden ve Avrupa, Birleşik Krallık ve ABD’den gelen yerleşimciler Afrika topraklarına gelmeden önce, kıtadaki sakinler Ubuntu’yu yalnızca bireysel kabileler arasında değil, aynı zamanda kabile soyları arasında da uyguluyorlardı. Tutu, “Bunları nasıl yapacağımızı diğer insanlardan öğrenmedikçe, insan olarak konuşmayı, yürümeyi, düşünmeyi, yemek yemeyi, yani yaşamayı bilemeyiz. Bizim için yalnız insan, terimler açısından bir çelişkidir.”
Ubuntu, İnsan Olmanın Özüdür. Benim insanlığımın sizinkiyle nasıl çözülmez bir şekilde birbirine bağlandığını anlatıyor. Cömertlik, misafirperverlik, şefkat, sevgi ve paylaşım gibi manevi niteliklerden bahseder. Tutu, maddi varlıklarda zengin olabilirsiniz ama yine de Ubuntu’suz olabilirsiniz, dedi. Bu kavram, insanların eşyalardan, kârlardan, maddi mülklerden nasıl daha önemli olduğundan bahseder.
Statü, ırk, inanç, cinsiyet veya başarı gibi yabancı şeylere bağlı olmayan kişilerin içsel değerinden bahseder.
Tutu, Ubuntu’nun Afrika felsefesini dünyaya, Ubuntu’nun bize değerimizin kim olduğumuza içsel olduğunu öğrettiği inancıyla ortaya koydu. Önemliyiz çünkü Tanrı’nın imgesinde yaratıldık. Ubuntu bize bir aileye, Tanrı’nın ailesine, insan ailesine ait olduğumuzu hatırlatıyor. Afrika dünya görüşünde en büyük iyilik toplumsal uyumdur. Bu en büyük iyiliği altüst eden veya baltalayan her şey aslında yanlıştır, kötülüktür.
Öfke ve intikam arzusu bu iyi şeyin yıkıcısıdır.
Afrika, Desmond Tutu’nun Ubuntu felsefesini yaymada yaptığı büyük katkıyı kabul etse de, bunun yalnızca Afrika için bencilce olmadığını biliyoruz. Tüm yaşanabilir dünya için ve insanların adalet ve uzlaşma için mücadele ettiği yerlerde olmaya devam ediyor.

*Hakikat ve Uzlaşma Komisyonu Güney Afrika’da nasıl bir rol oynadı?
Desmond Tutu, TRC’nin (Hakikat ve Uzlaşma Komisyonu) başına atandığında, Başkan Nelson Mandela liderliğindeki Güney Afrika hükümeti, Hakikat ve Uzlaşma konusundaki görüşlerinden şüphe duymuyordu. Onun görüşleri, TRC’nin onarıcı adaletle ilgili olduğu yönündeydi. Kirli RC, Apartheid döneminde yasanın ağır İnsan Hakları ihlalleri olarak tanımladığı şeyler hakkında soruşturmalar yürütecekti.
Raporunu Başkan Nelson Mandela’ya teslim ettikten sonra Tutu, şunları söyledi; “Dünyanın çoğu, Güney Afrika’da Apartheid dönemindeki en kapsamlı felaketin ve Mandela’nın serbest bırakılmasından sonra demokrasiye geçişin altında ezileceğimize inanıyordu. Korkunç bir yarış savaşında en korkunç kan banyosunun kurbanları olacağımızdan hiç şüphe yoktu.”
1990’ların başında şiddetin günlük istatistiklerine göre günde beş ya da altı ya da 10 kişi öldürülüyordu. Sonra 27 Nisan 1994’te tüm ırkların Güney Afrikalılarının sandık kabinlerine doğru yol aldıklarını görünce dünya hayretler içinde kaldı.
Şüpheciler ve sinikler, evet, baskıdan, özgürlük ve demokrasiye kayda değer, gerçekten de neredeyse mucizevi bir geçiş yaptılar ve bunu dikkat çekici bir şekilde barışçıl bir şekilde yaptılar, ancak siyah bir hükümet kuruluncaya kadar bekleyin dediler. O zaman, kesinlikle, beyazların elinde çok acı çeken siyahlar için intikam ve intikamın en pahalı alemine tanık olacaksınız.
Dünya, Hakikat ve Uzlaşma Komisyonu sürecinin gelişini hayretle ve korkuyla izlerken, kıyametin bu peygamberlerinin yanıldıkları kanıtlandı. İşkencecilerinin kanı için haykıran onca gereksiz acının kurbanları yerine, dünyayı cömertlikleriyle, kendilerine bu kadar çok acı çektirenleri bağışlamadaki istekliliklerindeki soylu ruhlarıyla hayrete düşürdüler.
TRC, yeni bir Güney Afrika’nın oyun alanlarının dengelenmesinde önemli bir rol oynadı. Birçoğu daha fazla mağdura tazminat ve ödeme beklemekten mutlu değildi. Ancak Tutu’nun inancı ve Ubuntu felsefesiyle TRC’ye başkanlık etmemiş olsaydı, işler çok farklı olabilirdi.
TRC, Güney Afrika’da önemli bir rol oynadı ve uluslararası alanda Hakikat Komisyonlarının hızını belirledi.
*

Öcalan özlemi…
*Desmond Tutu, Kürt mücadelesi ve Abdullah Öcalan’la nasıl bir bağ kurdu?
Desmond Tutu, Avrupa Birliği Türkiye Sivil Komisyonu (EUTCC)’nin hamisi olmaya davet edildi, bu onurlu daveti kabul etti ve Kürtler tereddütsüz bir şekilde kalbine yakın bir halk haline geldi. Konferanslarda kendisini temsil etmemi ve orada Türkiye’nin, AB’nin, İngiltere’nin, ABD’nin ve dünyanın zulmüne son verme arzusunu dile getirmemi istedi. Tutu, Kürtlerin durumunu Apartheid rejimi altındaki Güney Afrika halkıyla karşılaştırdı ve Abdullah Öcalan’ın İmralı adasından özgürlüğünün özlemini çekti. Hapsedilmeyi Nelson Mandela’nın Robben Adası’nda hapsedilmesine benzetti. Kürt halkının durumu Tutu’yu üzdü, çünkü eğer Türkiye Kürt olan kız kardeşlerine ve erkek kardeşlerine karşı Ubuntu’yu uygularsa siyasi iradenin bulunacağına ve Abdullah Öcalan’ın Türkiye’de Kürtler ve Türkler arasında eşitlik sağlayarak yeni bir dağıtım müzakerelerine öncülük etmek üzere serbest bırakılacağına inanıyordu.
Güney Afrika’daki Kürt İnsan Hakları Eylem Grubu’nun eski başkanı Tutu ve Yargıç Essa Moosa, şimdi her ikisi de göçüp gittiler. Güney Afrika’daki KHRAG liderleri daha fazlasını yapmak ve Abdullah Öcalan’ın serbest bırakılmasını sağlamak için Güney Afrika Hükümetiyle açıkça ve meydan okurcasına karşı karşıya geldiler.
Çeviri: Ronî Riha

8 Ocak 2022 Cumartesi – https://yeniyasamgazetesi3.com/dini-baris-ve-sevgiydi/